حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء

حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء
حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء

حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء | انتشار گلچینی از روایات، مقاتل، اشعار و... در مناسبت‌های مذهبی

طبقه بندی موضوعی
حزب الله سایبر
انعکاس‌اخبار‌فرهنگی‌مذهبی‌شهرستان‌صومعه‌سرا
Blog Skin
شهدای صومعه‌سرا
آشنایی‌با‌شهدای‌شهرستان‌صومعه‌سرا
Blog Skin
مکتب الشهدا در شبکه های اجتماعی

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

ماه مبارک رمضان در نگاه امام رضا (ع) به میدان مسابقه ای برای پیروی از خدا و گام برداشتن به سوی بهشت برای بندگان خدا تشبیه شده است مسابقه ای که تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

در روایات اسلامی رمضان ماهی که ابتدایش رحمت و میانه اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم است معرفی شده و تصریح گردیده است که درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می شوند و تا آخرین شب بسته نمی شوند؛ ماهی که خداوند در آن حسنات را می افزاید و گناهان را پاک می کند. (۱)

یکی از بافضیلت ترین ایام و لیالی ، دهه آخر ماه مبارک رمضان است . طبق روایات رسیده از اهل بیت (ع) پیامبر اکرم (ص) این دهه را به اعتکاف گذرانده و به عبادت و شب زنده داری مشغول بودند. امام رضا (ع) هم می فرماید:پدرم در دهه آخر ماه رمضان در هر شب بیست رکعت به نمازهاى مستحب'ى شبهاى ماه رمضان مى‏افزود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۴ ، ۰۹:۱۲
مکتب الشهداء


شرح دعای ماه مبارک رمضان روز بیست و هفتم:

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَیِّرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْیُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنِّیَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ یَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِین    [1]

اى خدا در این روز فضیلت لیلة القدر را نصیب من گردان و تمام ‏امور و کارهاى مشکل مرا آسان گردان  و عذرهایم بپذیر و وزر و گناهم را محو و نابود ساز اى رئوف و مهربان در حق صالحان.

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ

در این دعا هم مانند ادعیه روزهای گذشته خواسته های مهمی را از خدا درخواست می‌کنیم که یکی نائل شدن به فضائل شب قدر است که عبادت آن شب افضل از عبادت هزار ماه است و از خدا می‌خواهیم آن فضیلت را به ما عنایت بفرماید در اینکه شب قدر کدام شب از شبهاى ماه رمضان است؟ گفتگو بسیار است، و در این زمینه تفسیرهاى زیادى شده، از جمله شب اول، شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست و سوم، شب بیست و هفتم، و شب بیست و نهم.ولى مشهور و معروف در روایات این است که در دهه آخر ماه رمضان و شب‏ بیست و یکم یا بیست و سوم است[2]، لذا در روایتى مى‏خوانیم که در دهه آخر ماه‏ مبارک پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم) تمام شبها را احیا مى‏داشت و مشغول عبادت بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۴ ، ۰۸:۵۷
مکتب الشهداء


دستی رسید و باغ گلت را خراب کرد

گلبرگ را به خون شقایق خضاب کرد

بد مستی زمانه ی ما را ببین که دهر

در شیشه کرد خون تو را و شراب کرد

می‌ شد که سر سپاری و جان را رها کنی

عشقت تمام فرضیه‌ ها را جواب کرد

ای قبله‌ گاه اول ما ! استقامتت

ما را به سجده کردنِ سویت مجاب کرد

با سنگ می‌ شود کمر کفر را شکست

با سنگ می‌ توان به خدا انقلاب کرد

باید دعا کنیم به زودی خبر رسد

عدل خدا به سوی تو پا در رکاب کرد

شاعر زیاد هست ولی شاعر تو کم

قربان آن کسی که مرا انتخاب کرد

«حسین صیامی»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۴ ، ۰۹:۰۴
مکتب الشهداء


امیرالمومنین امام علی(ع) فرمودند: آگاه باشید! همانا این قرآن پنددهنده اى است که نمى فریبد، و هدایت کننده اى است که گمراه نمى سازد، و سخنگویى که هرگز دروغ نمى گوید. کسى با قرآن همنشین نشد مگر آنکه بر او افزود یا از او کاست، افزودن در هدایت و کاهش از کوردلى و گمراهى.
 آگاه باشید کسى با داشتن قرآن، نیازى ندارد، و بدون قرآن بى نیاز نخواهد بود، پس درمان خود را از قرآن بخواهید، و در سختیها از قرآن یارى بطلبید، که در قرآن درمان بزرگترین بیماریها یعنى کفر و نفاق و سرکشى و گمراهى است، پس به وسیله قرآن خواسته هاى خود را از خدا بخواهید، و با دوستى قرآن بخدا روى آورید، و به وسیله قرآن از خلق خدا چیزى نخواهید، زیرا وسیله اى براى تقرب بندگان بخدا، بهتر از قرآن وجود ندارد.
آگاه باشید، که شفاعت قرآن پذیرفته شده، و سخنش تصدیق مى گردد، آن کس که در قیامت، قرآن شفاعتش کند بخشوده مى شود، و آن کس که قرآن از او شکایت کند محکوم است، در روز قیامت ندادهنده اى بانگ مى زند که: (آگاه باشید امروز هر کس گرفتار بذرى است که کاشته و عملى است که انجام داده، جز اعمال منطبق با قرآن.)
پس شما در شمار عمل کنندگان به قرآن باشید، از قرآن پیروى کنید، با قرآن خد ا را بشناسید، و خویشتن را با قرآن اندرز دهید، و راى و نظر خود را برابر قرآن متهم کنید، و خواسته هاى خود را با قرآن نادرست بشمارید.

متن حدیث:

وَاعْلَمُوا اءَنَّ هَذا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِی لا یَغُشُّ وَالْهادِی الَّذِی لا یُضِلُّ، وَالْمُحَدِّثُ الَّذِی لا یَکْذِبُ، وَ ما جالَسَ هَذا الْقُرْآنَ اءَحَدٌ إِلا قامَ عَنْهُ بِزِیادَةٍ اءَوْ نُقْصانٍ: زِیادَةٍ فِی هُدىً، وَ نُقْصَانٍ مِنْ عَمىً.وَاعْلَمُوا اءَنَّهُ لَیْسَ عَلى اءَحَدٍ بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فاقَةٍ، وَ لا لِاءَحَدٍ قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنىً، فاسْتَشْفُوهُ مِنْ اءَدْوائِکُمْ، وَاسْتَعِینُوا بِهِ عَلَى لَاءَوَائِکُمْ، فَإِنَّ فِیهِ شِفاءً مِنْ اءَکْبَرِ الدَّاءِ،وَ هُوَ الْکُفْرُ وَالنِّفاقُ وَالْغَیُّ وَالضَّلالُ، فَاسْاءَلُوا اللَّهَ بِهِ، وَ تَوَجَّهُوا إِلَیْهِ بِحُبِّهِ، وَ لا تَسْاءَلُوا بِهِ خَلْقَهُ، إِنَّهُ ما تَوَجَّهَ الْعِبادُ إِلَى اللَّهِ تَعالى بِمِثْلِهِ.وَاعْلَمُوا اءَنَّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ، وَ قائِلٌ مُصَدَّقٌ، وَ اءَنَّهُ مَنْ شَفَعَ لَهُ الْقُرْآنُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ شُفِّعَ فِیهِ، وَ مَنْ مَحَلَ بِهِ الْقُرْآنُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ صُدِّقَ عَلَیْهِ، فَإِنَّهُ یُنادِی مُنادٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ:((اءَلا إِنَّ کُلَّ حارِثٍ مُبْتَلى فِی حَرْثِهِ وَ عاقِبَةِ عَمَلِهِ غَیْرَ حَرَثَةِ الْقُرْآنِ)) فَکُونُوا مِنْ حَرَثَتِهِ وَ اءَتْباعِهِ، وَاسْتَدِلُّوهُ عَلَى رَبِّکُمْ وَاسْتَنْصِحُوهُ عَلَى اءَنْفُسِکُمْ، وَاتَّهِمُوا عَلَیْهِ آرَاءَکُمْ، وَاسْتَغِشُّوا فِیهِ اءَهْوَاءَکُمْ.


پی نوشت:
"نهج البلاغه، خطبه 176"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۴ ، ۰۸:۴۹
مکتب الشهداء

حجت الاسلام رضا مطهری با اشاره به جزئیات انتشار این کتاب بیان کرد: بیشتر از یک سال و نیم برای انتشار این کتاب تلاش شد که در این راستا تلاش موسسه برای احیای فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است که البته کتاب های دیگری نیز آماده چاپ داریم.

وی ادامه داد: در این کتاب ۷۲ توصیه رهبر معظم انقلاب به مداحان آورده شده است و علاوه بر بیان تاریخچه مداحی و عزاداری و جایگاه و اهمیت آن در خصوص وضعیت امروزی مداحی نیز مباحثی مطرح شده و سخنان حضرت آقا پیرامون این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

مطهری با اشاره به اینکه در این کتاب مباحثی در خصوص آسیب های مداحی مطرح شده است، گفت: پرهیز از بدعت در عزاداری ها از جمله موضوعاتی بوده است که رهبر معظم انقلاب همواره بر روی آن تاکید داشته اند که از جمله آن می توان به بحث قمه زنی اشاره کرد که جملات و سخنرانی هایی از حضرت آقا را در این کتاب آورده ایم.

مدیر موسسه آوای بینش ادامه داد: همچنین در این کتاب پیرامون بحث آهنگ های مبتذلی که در برخی مداحی ها نمود پیدا کرده است، سخنانی مطرح می شود و از آن به عنوان یکی از بزرگترین آسیب های مداحی یاد می شود.

وی با بیان اینکه این موسسه انتشار کتاب "شجره طیبه" را نیز در کارنامه خود دارد، گفت: هم چنین کتابی با عنوان مه شکن در خصوص رهنمودهای حضرت آقا درمورد بصیرت توسط این موسسه در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۴ ، ۰۹:۰۰
مکتب الشهداء


الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : لا یَستَغْنی أهلُ کلِ بلدٍ عن ثلاثةٍ یُفزَعُ إلیهِم فی أمرِ دُنیاهُم وآخِرَتِهِم ، فإن عَدِموا ذلکَ کانوا هَمَجا : فَقیهٌ عالِمٌ وَرِعٌ ، وأمیرٌ خَیّرٌ مُطاعٌ ، وطبیبٌ بَصیرٌ ثِقةٌ.


امام صادق علیه السلام فرمودند : مردم هر شهرى به سه چیز نیازمندند که در کار دنیا و آخرت خود به آنها رجوع مى کنند و چنانچه آن سه را نداشته باشند گرفتار پریشانى مى شوند: فقیه دانا و پارسا، فرمانرواى نیکوکار و فرمان بردار شده و پزشک حاذق و مطمئن.


تحف العقول

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۴ ، ۰۸:۵۴
مکتب الشهداء


از حضرت ثامن الائمه (ع) اذکاری برای موقعیت های مختلف بر جای مانده که آثار و برکات فراوانی دارد و در ذیل به دو مورد از آنها اشاره می شود.
از امام رضا (ع) درباره ذکر محل کار سوال شد، ایشان به نقل از پیامبر خدا (ص) فرمودند: «اجدادم از رسول خدا (ص) نقل کرده اند که ایشان چنین فرموده است: «هر کس هنگامی که وارد بازار و محل کار می شود این کلمات را بگوید: «سبحانَ اللهِ والحمدُاللهِ وَلا اله الّا اللهُ وحدهُ لاشریکَ له لهُ الملکُ ولهُ الحَمد و یُمیت وَ هوَ حیٌّ لایموت بِیده الخیر وَ هوَ علی کل شیٍ قدیر»، به عدد همه آفریدگان تا روز قیامت به او اجر می دهند.»
همچنین از ایشان ذکری است برای آرام دل که فرموده اند: «کسی که این ذکر را هنگام اذان صبح و مغرب بخواند و در آن روز یا آن شب بمیرد با توبه مرده است و به بهشت وارد خواهد شد. آن ذکر این است: «اللهم انِّی بِاقبالِ نَهارک وَ ادبارِ لیلکَ وَ حُضورِ صَلواتکَ و اصواتِ دُعائکَ ان تصلّیَ علی محمدٍ و آل محمدٍ و ان تَتوبَ علیَّ انکَ التَّوَّابُ الرَّحیم.
خدایا از تو می خواهم به حق آمدن روزت و رفتن شبت و داخل شدن وقت نمازهایت و صدای دعاکنندگانت که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و توبه ام را بپذیری همانا تو توبه پذیر و مهربانی.»
این ذکر را امام صادق (ع) نیز به یارانشان می آموختند.

پی نوشت ها:
عیون اخبارالرضا (ع)
من لایحضره الفقیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۹۴ ، ۰۸:۵۲
مکتب الشهداء

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:
کسی که در گرمای شدید به خاطر رضای خداوند روزه بگیرد، و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را موکّل او می‌کند تا صورتش را نوازش دهند و وی را بشارت دهند.
تا این که وقتی افطار کرد خداوند به او می‌گوید: چقدر خوش است بو و رائحه تو!
ملائکه من! شاهد باشید که من قطعا او را آمرزیدم.




قَالَ أبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ یَوْماً فِی شِدَّةِ الْحَرِّ فَأصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ ألْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ مَا أطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَه‏.


پی نوشت:
«ثواب‌الاعمال، ص 113- اصول کافی، ج۴، ص64»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۹۴ ، ۰۸:۴۴
مکتب الشهداء

قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله: اَوَّلُ ما یَحْکُمُ اللّه ُ فِیهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ اَلدِّماءُ، فَیُوقَفُ اِبْنا آدَمَ فَیَفْصِلُ بَیْنَهُما (فَیَقْضِى) بَیْنَهُما، ثُمَّ الَّذینَ یَلَوْنَهُما مِنْ اَصْحابِ الدِّماءِ.

رسول خدا(ص) فرمود: اوّلین چیزى که خداوند روز قیامت درباره آن قضاوت مى کند خونبهاست. پس دو فرزند آدم را نگه مى دارد و میان آنها قضاوت مى کند، سپس به نوبت کسانى که دست به خونریزی و کشتار زده اند مورد قضاوت قرار می گیرند.

وسائل الشیعه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۴ ، ۰۸:۴۱
مکتب الشهداء