حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء

حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء
حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء

حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء | انتشار گلچینی از روایات، مقاتل، اشعار و... در مناسبت‌های مذهبی

طبقه بندی موضوعی
حزب الله سایبر
انعکاس‌اخبار‌فرهنگی‌مذهبی‌شهرستان‌صومعه‌سرا
Blog Skin
شهدای صومعه‌سرا
آشنایی‌با‌شهدای‌شهرستان‌صومعه‌سرا
Blog Skin
مکتب الشهدا در شبکه های اجتماعی

تقویم شیعه | 17 شوال

سه شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۰۳:۳۳ ب.ظ

1.  جنگ خندق
در این روز در سال 5 ه‍ غزوه خندق (احزاب) و کشته شدن عمروبن‌عبدود به دست امیرالمؤمنین علیه‌السلام به وقوع پیوست، و این جنگ در زمستان به وقوع پیوست(1). وقوع جنگ خندق را بعضى در 8 ذى‌القعده(2) و بعضى در 15 شوال گفته‌اند، و استبعادى ندارد که شروع جنگ در 15 شوال باشد. همچنین به قولى غزوه خندق در سال 4 ه‍ اتفاق افتاده است(3).
در این جنگ تعداد مسلمانان 3000 نفر و تعداد شهداى مسلمانان 6 نفر بود. تعداد کفار 10000 نفر بود ولى تعداد مقتولین کفار ذکر نشده است .
در این جنگ مسلمانان داخل مدینه در اطراف شهر خندقى کندند. در اثناى این کار منافقین جسارت‌ها به پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله نمودند و عمروبن‌عبدود مبارز طلبید ولى کسى جرأت نکرد. عمربن‌خطاب از شجاعت‌هاى عمرو سخن گفت، و در مردم ایجاد ترس کرد.
عبدالرحمن‌بن‌عوف گفت: "اگر عمرو بر ما چیره شود همه ما را خواهد کشت. بهترین راه این است که محمد را دست بسته تحویل آنها دهیم" در چنین شرایطى پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله فرمود: آیا دوستى هست که شر این دشمن را کفایت کند؟ آقا و مولایمان اسدالله‌الغالب على‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام فرمود: من به مبارزه او مى‌روم. پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله سکوت کردند، و تا سه بار این کلام را فرمودند، و هر سه بار امیرالمؤمنین علیه‌السلام براى مبارزه اعلام آمادگى نمودند.
آخرالامر پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله اجازه فرمودند و امیرالمؤمنین علیه‌السلام حرکت کردند. در این هنگام پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله فرمود: "برز الایمان کله الى الشرک کله".
بعد از آن که عمروبن‌عبدود اسلام اختیار نکرد و دست از جنگ بر نداشت، امیرالمؤمنین علیه‌السلام او را به یک ضربت از پا در آورد. در این حال صداى تکبیر مسلمین بلند شد و پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله فرمود: "مبارزه على‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام در روز خندق از اعمال امت من تا روز قیامت افضل است"(4).

2. وفات اباصلت هروى
در این روز در سال 207 ه‍ ثقه جلیل اباصلت عبدالسلام‌بن‌صالح‌هروى که اهل هرات بود پس از آزادى از زندان مأمون از دنیا رفت(5).
اباصلت از اصحاب امام رضا علیه‌السلام و از خواص شیعیان بود، و کتاب وفاه‌الرضا علیه‌السلام تألیف اوست. در ایران دو قبر منسوب به آن بزرگوار است: یکى در بیرون شهر مشهد، و دیگرى در دروازه‌ی رى قم(6)

منابع:
1.  فیض‌العلام: ص 76 77. قلائدالنحور: ج شوال ص 107
2. کشف‌الغمه: ج 1 ص 150. الموسوعه الکبرى فى غزوات النبى الاعظم صلى‌الله‌علیه‌وآله: ج 3 ص 58
3. صحیح بخارى: ج 4 ص 1504
4. کشف‌الغمه: ج 1 ص 150. بحارالانوار: ج 20 ص 186 281
5. مستدرک سفینه‌البحار: ج 5 ص 224
6. مراقد المعارف: ج 1 ص 107 108


انتشار گلچینی از روایات، مقاتل، اشعار و... در مناسبت‌های مذهبی

برای ورود به کانال حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء بر روی تصویر زیر کلیک کنید


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی