حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء

حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء
حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء

حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء | انتشار گلچینی از روایات، مقاتل، اشعار و... در مناسبت‌های مذهبی

طبقه بندی موضوعی
حزب الله سایبر
انعکاس‌اخبار‌فرهنگی‌مذهبی‌شهرستان‌صومعه‌سرا
Blog Skin
شهدای صومعه‌سرا
آشنایی‌با‌شهدای‌شهرستان‌صومعه‌سرا
Blog Skin
مکتب الشهدا در شبکه های اجتماعی

تقویم شیعه | 9 ذى‌الحجه

چهارشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۵۶ ب.ظ

1. روز عرفه

در روز عرفه زیارت امام حسین علیه‌السلام مستحب است(1)، چه اینکه خداوند ابتدا به زوّار امام حسین علیه‌السلام نظر مى‌کند زیرا همه حلال‌زاده‌اند، و بعد به زوّار با معرفت خویش در عرفات نظر مى‌کند(2)

2. شهادت حضرت مسلم و هانى

در این روز در سال 60 ه‍ محمد بن کثیر و پسرش در کوفه به جرم مهماندارى و طرفدارى از مسلم بن عقیل علیه‌السلام به شهادت رسیدند. در شب عرفه جناب مسلم بن عقیل علیه‌السلام به منزل طوعه رفتند(3). در روز عرفه سال 60 ه‍ که چهارشنبه بود جناب مسلم بن عقیل و هانى بن عروه را در کوفه شهید کردند(4)

3. روز سد ابواب

در این روز به امر پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم همه درهاى منازل اصحاب به طرف مسجد پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بسته شد، جز در خانه‌ی امیرالمؤمنین علیه‌السلام که به دستور خاص الهى آن را نبستند(5).
عده اى از اصحاب عرض کردند: یا رسول‌الله، چرا همه‌ی درب‌ها را جز در خانه‌ی على علیه‌السلام بستید؟ حضرت فرمودند: من تابع وحى پروردگار هستم، و در روایتى دیگر است که پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم خطبه‌اى ایراد فرمود و در ضمن آن فرمود: اى مردم، خداوند متعال به موسى و هارون امر فرمود خانه‌هایى بنا کنند، و امر فرمود که جنب در آن خانه‌ها بیتوته نکنند و زن‌ها داخل آنها نشوند مگر هارون و ذریه هارون. على بن ابى‌طالب علیه‌السلام براى من به منزله‌ی هارون است براى موسى. پس براى احدى از زن‌ها و جنب حلال نیست که به مسجد من داخل شود.
پیامبر صلى‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ایستادند و فرمودند: عده‌اى رضایت قلبى ندارند که على بن ابى‌طالب علیه‌السلام در همه وقت و هر حالتى ساکن مسجد باشد در حالى که آنها بیرون شده‌اند. بخدا قسم که من آنها را بیرون نکرده‌ام و على علیه‌السلام را من ساکن مسجد قرار نداده‌ام، بلکه خداوند آنها را بیرون نمود و على علیه‌السلام را ساکن مسجد قرار داده است، و منزلت او نزد من مانند منزلت هارون نزد موسى علیه‌السلام است. سپس در فضایل على علیه‌السلام کلماتى بیان فرمودند، تا آنجا که فرمودند: هر کس از این موضوع ناراحت است برود آنجا، و اشاره به طرف شام کردند(6).

📚منابع:
1. مسارالشیعه: ص 18. توضیح المقاصد: ص 30، مصباح کفعمى: ج 2 ص 600
2. زادالمعاد: ص 262. بحارالانوار: ج 97 ص 384
3. فیض العلام: ص 113
4. ارشاد: ج 2 ص 66. اعلام الورى: ج 1 ص 445. مصباح کفعمى: ج 2 ص 600. بحارالانوار: ج 44 ص 363. مسارالشیعه: ص 18. فیض العلام: ص 115
5. توضیح المقاصد: ص 30. بحارالانوار: ج 97 ص 384، ج 95 ص 189. مصباح کفعمى: ج 2 ص ‍ 600. وقایع الشهور: ص 226
6. علل الشرایع: ج 1 ص 262. تذکره الخواص ابن جوزى: ص 46


انتشار گلچینی از روایات، مقاتل، اشعار و... در مناسبت‌های مذهبی

برای ورود به کانال حسینیه مجازی مکتب‌الشهداء بر روی تصویر زیر کلیک کنید


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی